Cultuurhuis Garenspinnerij

Graffiti, Streetart

Graffiti, Streetart

Aan de hand van een uitleg over het ontstaan van graffiti en streetart, gaan we de letters van de voornaam in graffitistijl ontwerpen. Bij deze workshop zijn geen spuitbussen nodig, alleen markers en/of kleurpotloden

1-1,5 uur

Tekenen

Oriënteren

Hier staan de vragen centraal: Wat is graffiti en hoe is het ontstaan? Aan de hand van een korte uitleg over de historie worden de verschillende vormen van graffiti behandeld. Hierbij komen termen als tag, throw  up, piece etc… aan bod. (De leerling kan zich openstellen voor beeldende vormgeving van graffiti en de context en betekenis van deze vormen).

Onderzoeken:

Hier staan de vragen centraal: Welke lettervormen zitten er in mijn naam en hoe kan ik die verwerken in een graffitibeeld? We behandelen een aantal “trucks” waarmee je letters kunt ombouwen naar graffiti letters (De leerling experiment met verschillende beeldaspecten en technieken om met markers tekst om te zetten naar graffiti letters).

Uitvoeren: De leerlingen maken een schets en werken daarna hun eigen “throw up” of “piece” uit. (De leerling voert zijn eigen idee en plan uit en houdt hierbij rekening met de eigen en opgegeven criteria.)

Evalueren:

Hier staan de vragen centraal: Is het nog leesbaar wat ik heb gemaakt? Is dat een vereiste voor graffiti? Straalt het ook uit wat ik van tevoren beoogd had? Zou je dit ontwerp ook in het groot uitgewerkt op bijvoorbeeld een muur voor je kunnen zien? (De leerling kan over zijn/haar eigen werkproces vertellen en terugkijken of hij/zij de eigen en gekregen criteria heeft aangehouden. De leerling denkt na over eventuele vervolgstappen en de betekenis van (zijn/haar) graffiti wanneer dit in de wereld geplaatst zou worden).

Papier, A4 en/of A3, stiften, zwarte markers eventueel, kleurpotloden en grijspotlood

Op de basisschool zelf

 

Streetart, graffiti, typografie

2, 54, 55, 56