Cultuurhuis Garenspinnerij
Hoorspel

Groep |
groep 8 - VO |
Groepsgrootte |
10 - 25 |
Project |
Hoorspel |
Soort |
Workshop (met 2 docenten) |
Korte beschrijving |
In een denkbeeldige stad wordt een beeld neergezet in een park. Het beeld is niet “mooi” maar roept vragen en reacties op. (bijv: een berg bedorven gehaktballen) De burgemeester vindt het mooi en natuurlijk ook de beeldhouwer. Maar de bevolking en de stadsraad zijn verdeeld. Op basis van dit gegeven verhaal vragen we de groep een hoorspel te maken en tegelijk uit te voeren. Met alleen taal en geluiden als middelen. Er zijn allerlei attributen om geluiden te maken, waaronder een paar onverwachte ,zoals prei en wortelen. Het wordt allemaal opgenomen door ter plekke opgeleide technici en gezamenlijk luisteren we naar het (meestal hilarische) eindresultaat. Er zijn individuele hoofdrollen en groepsrollen. |
Duur van de activiteit |
90 minuten |
Technieken |
|
Doelen en Competenties |
Oriënteren: Met de groep wordt de gegeven informatie besproken, met als kernvraag: is het verhaal herkenbaar? En; waarom is iets mooi of lelijk en hoe belangrijk is dat?
Onderzoeken: De rollen worden verdeeld en de acteurs moeten nagaan hoe ze het beste in de huid van hun rol kunnen kruipen. Taalvaardigheid en inlevingsvermogen worden beproeft.
Uitvoeren: Na een brainstorm moet er ineens focus en precisie zijn want: Het hoorspel wordt in 4 hoofdstukken bedacht en per stuk meteen opgenomen.
Evalueren: We luisteren naar de opname en reflecteren. De leerlingen kunnen feedback geven. Een van de vragen kan dan zijn : zijn ze er anders over gaan denken? |
Materiaal aanwezig op school |
Een (fors) lokaal. Een kleine geluidsinstallatie of draagbare „Boom-box” met lijn ingang |
Locatie |
Garenspinnerij of eigen school |
Vervoer |
n.v.t. |
Thema/aansluiting |
Actualiteit, politiek. Omgeving |
Kerndoelen |
54,55,56,3,37 |
21st century skills |
Creatief denken en handelen, samenwerken |
Prijs |
PO: €73 VO: €88 |