Cultuurhuis Garenspinnerij

Jeroen Bosch

Jeroen Bosch

Korte beschrijving

We gaan aan de slag met de beroemde Middeleeuwse kunstenaar Jeroen Bosch, uit Den Bosch. Wie was hij , wat hij maakte en waarom hij dat deed. Geïllustreerd aan de hand van veel verschillende voorbeelden en hedendaagse prentenboeken over Bosch. De kinderen gaan daarna aan de slag met het maken van een landschap in atmosferisch perspectief, en maken met behulp van collages uit tijdschriften monsterachtige figuren die in hun landschap een plaatsje moeten vinden. Daarna gaan we aan de slag met het verschil tussen warme en koude kleuren en de manier waarop je daarmee perspectief kunt suggereren. Door collages te maken en weer te beschilderen leren leerlingen te werken met gemengde techniek.

Kinderen uit hogere groepen zouden ook zelf een "Bosschiaans"monster kunnen ontwerpen en tekenen/schilderen. Voor het gevoel van resultaat bij de leerlingen en de ervaring, is het ook heel leuk om de opdracht op doek uit te werken. In dat geval zou een workshop van 1,5 uur het prettigst werken.

Duur van de activiteit

1 tot 1,5 uur

Technieken

Schilderen, tekenen, collage, schilderen op canvas

Doelen en Competenties

Oriënteren:

Leerlingen vormen teams en werken samen om een landschap te bedenken naar aanleiding van de beeldtaal van Jeroen Bosch.

Leerlingen maken kennis met Jeroen Bosch en kunnen zich openstellen voor de beeldtaal van Bosch en het cultureel erfgoed waar deze schilder deel van uitmaakt. 

Onderzoeken:
Hier staan de vragen centraal: Wat voor landschap gaan we maken en welke kleuren gaan we gebruiken?
Leerlingen onderzoeken hoe ze door gebruik van warme en koude kleuren een effect van atmosferisch perspectief kunnen bereiken.

Leerlingen onderzoeken hoe ze hun eigen idee kunnen uitvoeren gebruikmakend van Jeroen Bosch als inspiratie. 

Uitvoeren:
Leerlingen schilderen hun landschap, waarbij ze bewust gebruik maken van het mengen van kleuren tot warme en koude kleuren om bepaalde effecten te bereiken.
Hierna maken leerlingen een collage van zelfgemaakte figuren om in het landschap te plakken en maken gebruik van het beschikbare beeldmateriaal om monsterachtige figuren te maken. 

Evalueren:

Hier staan de vragen centraal:
Is het gelukt een landschap te maken? (leerlingen vertellen over het verloop van hun werkproces)
Hebben we zelf fantasiewezens gemaakt en hoe staan die in het beeld? (leerlingen spreken waardering uit over eigen resultaat)
Wat vertelt ons beeld aan de kijker, wat straalt het uit? (leerlingen denken na over wat hun werk communiceert aan anderen).

21st century skills

Creatief denken, communiceren, kritisch denken,

Materiaal aanwezig op school

Verf, lijm, scharen, A3 papier, tijdschriften. Eventueel canvassen, tekenmateriaal als krijt of kleurpotlood

Locatie

Op de school zelf

Vervoer

 

Thema/aansluiting

Middeleeuwen, Nederlandse geschiedenis

Kerndoelen

2, 54, 55, 56