Cultuurhuis Garenspinnerij

Jeroen Bosch 3/4

Jeroen Bosch 3/4

Groep

3/­4

Groepsgrootte

max 30

Project

Jeroen Bosch

Soort

Workshop

Kortebeschrijving

Aan de slag met Jeroen Bosch, de beroemde laat Middeleeuwse kunstenaar uit Den Bosch. Ik vertel kinderen uit groep 3 wie hij was, wat hij maakte en waarom hij dat deed. Geïllustreerd aan de hand van veel verschillende voorbeelden  en hedendaagse prentenboeken over Bosch. De kinderen gaan daarna aan de slag met het maken van een landschap in atmosferisch perspectief,  en maken met behulp van collages uit tijdschriften monsterachtige figuren die in hun landschap een plaatsje moeten  vinden. Daarna gaan we aan de slag met het verschil tussen warme en koude kleuren en de manier waarop je daarmee perspectief kunt suggereren. Door collages te maken en weer te beschilderen leren leerlingen te werken met gemengde techniek.

Duur van de activiteit

1 tot 1,5 uur

Technieken

Schilderen, tekenen,  collage.

Doelen en

Competenties

Oriënteren:   Leerlingen vormen teams en werken samen om een landschap te bedenken naar aanleiding van de beeldtaal van Jeroen Bosch.

De leerling maakt kennis met Jeroen Bosch en kan zich openstellen voor de beeldtaal van Bosch.

 

Onderzoeken:Hier staan de vragen centraal: Wat voor landschap gaan we maken en welke kleuren gaan we gebruiken?
De leerling onderzoekt hoe hij/zij door kleur te mengen warme en koude kleuren kan maken, en kan inzetten om diepte te suggereren.

De leerling onderzoekt hoe hij/zij een eigen idee kan uitvoeren gebruikmakend van de voorbeelden.

 

Uitvoeren:Leerlingen schilderen hun landschap, waarbij ze (bewust) gebruik maken van het mengen van kleuren tot warme en koude kleuren om bepaalde effecten te bereiken.
Hierna maakt de leerling een collage van zelfgemaakte figuren om in het landschap te plakken. Hiervoor maakt hij/zij gebruik van het beschikbare beeldmateriaal om monsterachtige figuren te maken.

 

EvaluerenHier staan de vragen centraal: Is het gelukt een landschap te maken? (leerlingen vertellen over het verloop van hun werkproces)
Hebben we zelf fantasiewezens gemaakt en hoe staan die in het beeld? (leerlingen spreken waardering uit over eigen resultaat)
Wat vertelt ons beeld aan de kijker, wat straalt het uit? (leerlingen denken na over wat hun werk communiceert aan anderen).

Materiaal aanwezig op school

Verf, kwasten, A3 papier, scharen, lijm, tijdschriften. Eventueel krijt/kleurpotlood of stift

Locatie

Op school of bij Cultuurhuis Garenspinnerij

Vervoer

n.v.t.

Thema/aansluiting

Middeleeuwen,  Nederlandse Geschiedenis

Kerndoelen

2, 54, 55, 56

Prijs

PO: €73,00