Cultuurhuis Garenspinnerij

Jezelf versieren

Jezelf versieren

Groep

3-4

Groepsgrootte

10

Docent

Suzan Schuttelaar

Korte beschrijving

Een bezoek aan de kapper van kinderen uit groep 3/4 resulteert vaak in extra gekleurde haarlokken, extension met glitters of zelfs een bijzonder rastermotief in een mooi opgeschoren kapsel. 

Je lichaam versieren is leuk en spreekt de leerlingen van groep 3/4 aan. 

Ze beginnen in deze leeftijd met oorbellen en brengen steeds meer variatie aan in hun kapsel. 

Maar waarom versieren mensen zich überhaupt? Is dat alleen iets van jezelf en je klasgenoten of doen meer mensen dat?

Op welke momenten dragen mensen ringen, armbanden, kettingen, speciale schoenen of speldjes? 

Met welke reden? Was dat vroeger ook zo en hoe is dat in andere culturen? 

Op basis hiervan krijgen de leerlingen de volgende opdracht: 

 

Kun je van verschillende materialen een sieraad of lichaamsversiering maken waaraan je aan de vorm van het sieraad kunt zien voor welke gelegenheid je dit hebt gemaakt: je verjaardag, Koningsdag, tuinfeest, vrije woensdagmiddag, zaterdag, vakantie op het strand, een logeerpartij, of voor een andere speciale gelegenheid. 

soort

reflectief/ productief

Duur van de activiteit

Vijf keer een uur

doelen

Leerdoelen: 

            1.                Betekenis: De leerlingen kunnen aangeven wat zij een - voor hen zelf - speciale gelegenheid vinden waarop ze sierraden zouden willen dragen. Ze kunnen daarbij een relatie leggen tussen hun gekozen speciale gelegenheid, hun ontwerp en zich laten inspireren door sieraden van anderen, zoals van inheemse volken.

            2.                Vorm: De leerlingen kunnen een sieraad of lichaamsversiering maken voor een bepaald lichaamsdeel. Ze kunnen aan de vorm van het sieraad laten zien voor welke gelegenheid ze dit hebben gemaakt (hun verjaardag, Koningsdag, tuinfeest, vrije woensdagmiddag, zaterdag, vakantie op het strand of een logeerpartij).

            3.                Materiaal/techniek: Zij kunnen van een variatie aan kosteloze en textiele materialen een 3D sieraad of lichaamsversiering maken. Zij kunnen dit zelf dragen en presenteren aan de groep.

Competenties en skills 21ste

Competenties oriënteren 

 

De leerling kan zich met alle zintuigen en zijn verbeelding openstellen voor beeldende vormgeving en beeldende kunst van een thema/onderwerp dat aansluit bij zijn belevingswereld.

 

De leerling kan in een beeldbeschouwingsgesprek de betekenis die hij aan beelden geeft onderzoeken aan de hand van de voorstelling en de vormgeving.

Competenties onderzoeken 

De leerling kan binnen de context van het thema/onderwerp experimenteren met beeldaspecten en materialen en technieken.

De leerling kan zich bij het experimenteren laten leiden door de richtlijnen van de opdracht en toevallige ontdekkingen.

Competenties uitvoeren 

De leerling kan een persoonlijke invulling geven aan de opdracht en daarbij gebruik maken van zijn ontdekkingen tijdens de onderzoeksfase.

De leerling kan bij het vormgeven van zijn ideeën rekening houden met de richtlijnen van de opdracht.

Competenties evalueren: 

De leerling kan aan de hand van zijn werkstuk vertellen over het verloop van zijn werkproces.

De leerling kan de verschillende oplossingen voor het maken van een werkstuk benoemen en waarderen.

Materiaal aanwezig op school

stof, lijmpistool, papier, kralen, bling, bling, leer, touw enz.

Cultuurhuis Garenspinnerij neemt materialen mee.

Locatie

Optioneel

Thema/aansluiting

Sieraden

prijs

PO: €69,50