Cultuurhuis Garenspinnerij

Maak je eigen thaumatroop

Maak je eigen thaumatroop

Korte beschrijving

Maak een mini-animatie

Duur van de activiteit

1 a 1,5 uur

Technieken

Tekenen

Doelen en Competenties

Oriënteren:   Wat is een thaumatroop? Wat is de oorsprong van het woord uit, dat het uit het oud Grieks komt; thauma=wonder, trope=draaiing. Wat is een optische illusie is en hoe het menselijk ook daarin werkt; je ogen en hersens “smelten” beelden samen, dat heet depersistentie. Ook een klein stukje geschiedenis; de thaumatroop is in de 19e eeuw uitgevonden door een natuurkundige uit Groot Brittannie en was toen ook erg populair als speelgoed. 

Onderzoeken en uitvoeren :  Bedek een interessant beeld, wat je in 2 losse plaatjes kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeelaan een vogel in een kooi, een vis in een kom, een spin in een web, een hamster in een rad, dolfijn springend door een hoepel etc. Ga dat schetsen/tekenen op 2 papieren cirkels. Zorg ervoor dat beide tekeningen op dezelfde plek op hun cirkel terechtkomen, des te groter is straks het optische effect. Als je klaar bent met tekenen en inkleuren, knip de cirkels dan uit en plak ze op elkaar. Zorg ervoor dat 1 van de afbeeldingen ondersteboven ten opzichte van de ander komt! Maak er aan weerszijden een gaatje in, doe er een touwtje door en ga gauw uitproberen. Werkt het?

Evalueren: We gaan elkaars thaumatropen in werking laten zien. Waarom geeft de ene een betere optische illusie dan de andere? Hoe kun je dat bij een volgende thaumatroop verbeteren?

 

Materiaal aanwezig op school

papier, iets om cirkels mee te tekenen, scharen, potloden, stiften, perforator, lijm, touw (iets van breiwol of haakgaren is prima!)

Locatie

Basisschool of Cultuurhuis Garenspinnerij of BSO

Vervoer

nvt

Thema/aansluiting

Animatie, speelgoed van vroeger, film, Opart (optische illusies)

Kerndoelen

2, 54, 55, 56

21st century skills

Probleem Oplossend en Creatief Denkend