Cultuurhuis Garenspinnerij

Monsterlijk!

Monsterlijk!

Korte beschrijving

Wacht eens, zit daar nou wat onder mijn bed? Gluurt daar iets vanuit de kast naar mij? We gaan de dingen waar je bang voor bent, misschien wel dat monster onder je bed, tekenen. Hoe ziet het eruit?

In deze workshop leren kinderen een angst ridiculiseren, buiten proportioneel opblazen en onder woord en beeld brengen. Als je ergens om kunt lachen is het al gauw veel minder eng! Ook leert het kind op deze manier dat iedereen wel ergens angst voor heeft en misschien wel dezelfde angst heeft. We gaan tekenen en gebruiken hierbij veel fantasie en inventieve oplossingen. 

Duur van de activiteit

1-1,5 uur

Technieken

Tekenen, schilderen

Doelen en Competenties

Oriënteren:  
Hier staan de vragen centraal: Wat is bang zijn eigenlijk? En heb jij ook iets waar je bang voor bent? Misschien ben je wel bang in het donker, voor hoogtes, voor krokodillen of voor het denkbeeldige spook onder je bed. (De leerling kan vanuit de eigen belevingswereld en ervaringen vertellen over angsten en durft dit binnen de groep te doen. De leerling maakt hierbij gebruik van de verbeelding.)

Onderzoeken:

Hier staan de vragen centraal: Wat zou je zelf voor oplossing kunnen bedenken zodat je minder bang voor iets bent? Zou je het bange gevoel kunnen bezweren door je dat spook onder je bed voor te stellen als een roze langharig typje met een feestneus? En als je nou bang bent in het donker, zou een lichtgevende pyjama dan misschien helpen? Leerlingen moeten hun verzamelde ideeën kort opschrijven. (De leerling verzamelt verbeeldingen door omkering van zijn/haar angsten en stelt zich open voor de eigen verbeelding, fantasie en emotie)

Uitvoeren:

Leerlingen gaan van hun idee schetsen maken en wanneer die vorm hebben kunnen ze werken aan een illustratie van op papier. (De leerling kan zijn/haar ideeën vormgeven en persoonlijk invullen).

Evalueren:

Hier staan de vragen centraal: Hoe is het om over bang zijn te praten in de klas? Is dat spannend of misschien ook wel fijn? Begrijpen andere kinderen wat er in mijn tekening gebeurt? Hoe kijk ik nu tegen mijn angst aan? (De leerling deelt zijn/haar ervaringen in de groep en kan vertellen over het eigen beeldend werk. De leerling spreekt zijn/haar waardering uit over het werk van anderen. De leerling kijkt terug op zijn eigen ervaringen binnen de groep en daarbij behorende emoties en betekenissen).

 

Materiaal aanwezig op school

Papier, potloden, kleurpotloden, stiften, eventueel verf of krijt.

Locatie

Op de basisschool zelf

Vervoer

 

Thema/aansluiting

Emoties, Angsten, jezelf uiten, wie ben ik

Kerndoelen

2, 54, 55, 56