Cultuurhuis Garenspinnerij

Portret tekenen

Portret tekenen

Groep

3 t/m 8 - VO

Groepsgrootte

Max 30

Project

Portret

Soort

Actief, reflectief, productief

Korte beschrijving

Hoe zit een gezicht in elkaar? Teken ik altijd wat ik denk dat ik zie of teken ik echt wat ik zie?

 

Bij deze workshop draait het vooral om goed leren kijken, naar de verhouding van het eigen gezicht en hoe je dat op papier kunt krijgen. Tekenen is eigenlijk hardopkijken!

 

Deze workshop kan in verschillende stijlen en op verschillende manieren uitgevoerd worden. Tekenen op de manier van Rembrandt, met een spiegeltje en houtskool, of in Popart-stijl met felle kleuren. Collagetechniek, abstraheren in zwart/wit, werken met maskingtape behoren ook tot de mogelijkheden

 

Een andere optie is dat de leerkracht van tevoren op A4 grote zwart/wit portretten uitdraait van alle kinderen en we het portret doormidden knippen en daarna de ontbrekende helft zelf al tekenend aanvullen. Dit kan in overleg.

Duur van de activiteit

1-2 uur, afhankelijk van de gekozen techniek

Technieken

Diverse

Doelen en Competenties

Oriënteren:   We gaan kijken hoe een gezicht anatomisch in elkaar steekt en wat voor tekentechnische trucs je kunt gebruiken om het te laten lijken. Een gezicht zit logischer in elkaar dan je misschien dacht. (De leerling stelt zijn zintuigen open om te kijken naar manieren om een gezicht vorm te geven).

 

Onderzoeken: Al schetsend onderzoeken we de vorm en zetten we alle elementen op de juiste plaats. (De leerling onderzoekt wat kijken is om zichzelf te observeren en experimenteert met gezichtsverhoudingen).

 

Uitvoeren: Leerlingen gaan nu hun portret uitwerken. Bij ieder materiaal behandelen we een aparte uitleg met duidelijke werkinstructie. (De leerling houdt rekening met maar onderzoek tegelijk de aangereikte materialen, technieken en gezichtsverhoudingen).

 

Evalueren: Na afloop leggen we alle portretten bij elkaar in een “expositie” en gaan we kijken welke ons aanspreekt, welke er uitspringen en waarom dat zo is. Ik laat kinderen vaak ook zelf vertellen wat ze precies hebben gemaakt en waarom ze voor een bepaalde aanpak hebben gekozen. Alle eindresultaten bij elkaar zien is leerzaam en erg leuk. (De leerling kan zijn/haar beeldend werk presenteren. Binnen de groep durft de leerling een waardering uit te spreken voor het werk en oefent hij/zij met het beargumenteren van zijn/haar waarderingen).

 

Materiaal aanwezig op school

In overleg

Locatie

Op de school zelf of bij Kunstpunt

Vervoer

n.v.t.

Thema/aansluiting

Schilderkunst, portretschilderen, anatomie van de mens

Kerndoelen

2, 54, 55, 56

Prijs

PO: €69,50

VO: €83,50